maanantai 10. lokakuuta 2016

Perhelomaa kiinalaisittain

Viime viikolla meillä oli koko perheellä lomaa. Lokakuun 1. päivä on täällä yleinen vapaapäivä, jolloin juhlitaan Kiinan kansantasavallan perustamista. Päivän yhteyteen on liitetty viikon loma, jolloin kiinalaisilla on mahdollisuus matkustaa ja käydä kotikonnuillaan tapaamassa sukulaisiaan tai vaan lähteä lomamatkalle. Tiistaina Lotan kaveri Ida palasi Suomeen, me aloimme pakkailla laukkuja omalle matkallemme. Ostin meille junaliput läheiseen Ningbon kaupunkiin pari viikkoa sitten. Lippujen osto oli ihan omanlaisensa projekti. Varasin netistä liput, maksoin ne ja ajattelin, että asia on sillä selvä. No, hetken päästä sähköpostiin kilahti viesti, jossa pyydettiin lähettämään passeistamme kuvat, passinumerot olin jo antanut tilauksen yhteydessä. Lähetin kuvat, mikä kesti monta tuntia, sillä nettiyhteydet eivät täällä ole aina kovin tehokkaat. Onnistuneen lähetyksen jälkeen meni muutama päivä, sitten pyydettiin lähettämään tarkka kotiosoitteemme. Vielä pari päivää, niin lähetti toi nimillämme varustetut liput kotiovellemme.

Keskiviikkona menimme taksilla Hongqiaon juna-asemalle, mistä lähtee suurin osa huippunopeista junista. Turvatarkastuksen jälkeen soluttauduimme väkijoukon sekaan. Ihmisiä oli todella paljon, vaikka ei ollut edes kiireisin lomapäivä kyseessä. Nautiskelimme Starbucksin kahvilassa aamupalaa ja seurasimme ihmisten vilinää. Junalaiturille pääsi turvaportin läpi noin varttia ennen junan lähtöä. Meillä oli menomatkalla ykkösluokan liput. Vaunussa oli leveät ja pehmustetut tuolit sekä jaloille oma koroke. Ja taas kerran huomasin, miten ihanaa on olla näin lyhyt, sillä koroke oli mitoitettu juuri minun pituiselle ihmiselle. Muutenkin täällä on kivaa kuljeskella, kun olen keskimääräistä pidempi, toisin kuin Suomessa.

Junamatka kesti parisen tuntia ja matkavauhti kiihtyi 250 km/h. Kyyti oli erittäin tasaista ja mukavaa,  seurakin  oli niin mieluista. Ningbon juna-asemalta saimme taksin, mihin mahtui neljä pientä matkalaukkua ja matkustajat. Naiskuski ajeli ihan vauhdilla, vaikka jouset olivat varmaan tipahtaneet jonnekin matkalle. Hotellille päästyämme meillä oli jo niin nälkä, että päätimme mennä hotellin ravintolaan syömään. Ruoka oli hyvää ja tarjoilija erittäin ystävällinen, vaikka ei välillä ihan muistanutkaan, mitä olimme tilanneet. Illalla sama tarjoilija unohti kertoa kokille, että Ellallakin oli nälkä. Lopulta ruoka-annoksen tuotuaan tarjoilija toi Ellalle lohdutukseksi käsintehtyjä konvehteja.

Torstaina päätimme mennä tutustumaan paikalliseen Tietomaahan / Heurekaan. Ningbon tiedekeskus on valtavan kokoinen rakennus, missä oli viidessä kerroksessa erilaisia teemaosastoja. Aika kului nopeasti ja huomasimme, että olimme viihtyneet tutkimusretkellä kolmisen tuntia. Tankattuamme itsemme taas toimintakuntoon lähdimme taksilla tutustumaan paikalliseen nähtävyyteen, Dongqian-järveen. Se olikin kannattava retki. Järvi on pinta-alaltaan 20 neliökilometriä ja sitä ympäröi jylhät vuoret. Aurinko pilkisti sopivasti pilven takaa ja saimme ihailla upeita näkymiä. Päätimme lähteä pienelle veneretkelle järven poikki. Pikaveneessä oli kuskin lisäksi viisi paikkaa, ja pian hurautimmekin rannasta vauhdilla kohti vastarantaa. Pelastusliivit olivat asianmukaisesti päällä ja vesi roiskui mukavasti veneen reunoilta. Ihana tunne päästä välillä veneilemään! Pian olimmekin jo paluumatkalla ja rantauduimme hiukset pystyssä ja naama hymyssä takaisin lähtölaiturille. Teimme pienen kävelykierroksen rannan lähettyvillä. Sitten oli aika lähteä takaisin hotellille, missä oli herkullinen buffettarjoilu menossa. Herkuttelimme pitkän tovin, ruokaa oli kuin laivan seisovassa pöydässä.

Perjantaina ennen kotiinpaluuta menimme Ningbon Meripuistoon. Siellä katsoimme monipuolisen shown, missä mursu, maitovalaat, merileijonat ja delfiinit uiskentelivat ja tekivät muutamia temppuja. Välissä työntekijät tanssivat karaokemusiikin säestyksellä lyhyitä tanssiesityksiä. Niiden laadusta emme olleet kovin vakuuttuneita, mutta tunnelma oli rento ja eläimet ihastuttavia. Toisessa rakennuksessa oli valtavan kokoinen merimaailma. Katselutunnelissa meni rullaportaat, joten ruuhkaa ei syntynyt, vaan kaikki pääsivät ihmettelemään rauhassa pään päällä uiskentelevia haita ja muita vaikuttavan näköisiä kaloja. Junamatka kotiin meni leppoisasti kakkosluokassa. Penkit ovat siellä kapeammat ja hitusen verran kovemmat, myöskään vaunutarjoilijaa ei näkynyt. Juna-asemalta metropysäkille kesti puoli tuntia, vaikka ovatkin samassa rakennuksessa. Ihmisiä vaan oli niin paljon, että turvatarkastukset kestivät pitkään. Itse metromatka meille ei kestänyt varttia pidempään. Tuntui ihanalta palata takaisin kotiin, vaikka matka olikin rentouttava ja onnistunut.

Viikonloppuna kävimme Juhan kanssa tutustumassa paikalliseen kameratavarataloon, missä oli kaikenlaista kuvaamiseen liittyvää tarviketta myynnissä. Kerroksesta toiseen oli myynnissä linssejä, jalustoja, reppuja, lisätarvikkeita ja jokaista monta eri merkkiä. Hinnat olivat Suomeen verrattuna edulliset, mutta eivät niin alhaiset, mitä olimme ajatelleet. Mukaan lähti kuitenkin kameran salamaan yhdistettävä pehmennyssuoja. Sillä oli silminnähtävä vaikutus, kun Juha testasi kuvaamista salamavalolla. Kannattava investointi.

Tänään jatkuivat opiskelut kiinan parissa. Lotta tuli myös yliopistolle ja hän ilmoittautui opintoihin. Huomenna hänellä alkaa ensi kesään kestävät opinnot. Opiskelu lasketaan kokopäiväiseksi, joten Lotta saa sitä kautta opiskeluviisumin Kiinaan vuodeksi. Opinnot sisältävät neljän tunnin opiskelun joka arkipäivä, joten Lotta taitaa pian ohittaa minut kiinan kielen taidoissaan.