maanantai 9. tammikuuta 2017

Vuodenvaihteen tapahtumia

Tapaninpäivä meni matkalaukkuja pakatessa Suomen lomaa varten. Juhalla ja Lotalla jatkui arki tavalliseen tapaan, mutta Ellan kanssa nautimme lomafiiliksistä ja jännitimme jo lentomatkaa. Saimme matkustaa Finnairin koneella paremmassa luokassa Helsinkiin. Se oli kyllä melkoista luksusta! Jalat sai ihan suoraksi ja muutenkin oli miellyttävä kokemus. Helsingistä Kokkolaan täristiin sitten potkurikoneen kyydissä ja laskeutuminen oli todella vauhdikas kovan tuulen takia. Fammu, mummi ja vaari olivat kaikki meitä vastassa. Olipas mukava vastaanotto.

Asuimme loman aikana mummin ja vaarin luona Kokkolan keskustassa. Etäisyydet tuntuivat erittäin pieniltä ja kävelimmekin tyytyväisinä eri paikkoihin. Pääsimme tapaamaan useita ystäviä ja sukulaisia sekä myös tuttuja kaupungilla. Ella kävi yhden päivän koulua vanhan luokkansa kanssa ja minäkin vierailin omassa työpaikassani. Meitä myös haastateltiin radioon ja kyseltiin elämästä Kiinassa. Sanoinkin, että Kiinasta emme tiedä vielä paljoa, Shanghai on ihan omalaatuinen paikka. Uuden vuoden raketit meinasivat jäädä minulta katsomatta, sen verran aikaero pysyi kiinalaisena, että nukahdin joka ilta aikaisin ja heräsin virkkuna jo puoli neljältä yöllä. Takaisinpäin tullessa sain nukuttua heti kunnon yöunet.

Kotimatka Shanghaihin alkoi jännittävissä tunnelmissa. Lento Kokkolasta Helsinkiin oli nimittäin kaksi tuntia myöhässä. Meille jäi aikaa juosta ulkomaanterminaaliin passitarkastuksen läpi 20 minuuttia. Siinä tuli aika hiki pintaan ja pulssi nousi vikkelästi. Onneksi ehdimme juuri ja juuri Shanghain koneeseen. Tosin lentokentältä ostettavat tuliaiset jäivät tällä kertaa kaupan hyllyille. Vaikka lento olikin yötä vasten, emme saaneet kumpikaan nukuttua matkan aikana. Elokuvia tuli katsottua muutama. Saimme onneksi välissämme olevan käsinojan nostettua ylös, siispä istuminen ei ollut liian tukalaa. Kentältä pääsimme ystäväni Marjutin kuskin kyydissä, sillä hänen äitinsä ja tyttärensä tulivat samalla lennolla. He vaan joutuivat odottamaan pitkään, kun selvitin matkalaukun tuomista kotiin. Hassua, mutta toinen meidän matkalaukuistamme ehti koneeseen, toinen ei. Odotimmekin seuraavana päivänä laukkua saapuvaksi, ja niinhän se saapuikin yöllä varttia vaille yksi. Täällä toimitusajat ovat hieman erilaiset kuin mihin olemme tottuneet. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ruisleipää on vielä jäljellä muutama paketti!

Ellan loma loppui tänään eli tammikuun kymmenes päivä. Aamuheräämiset ovat taas todellisuutta. Lotalla jatkuu opiskelu vielä tämän viikon, sitten hänellä on kuuden viikon loma ennen seuraavaa kurssia. Minulla jatkuu vielä vuorotteluvapaa tammikuun loppuun, sitten olen kesän loppuun virkavapaalla. Juha ahertaa töissä, tällä viikolla hän matkustaa sekä keskelle Kiinaa että pohjoiseen.

Lauantaina menimme Sannan ja hänen perheensä kanssa samaan korealaiseen ravintolaan syömään, missä kävimme alkusyksystä. Ruoka oli todella hyvää ja tällä kertaa Lottakin oli mukana nauttimassa ruuasta, edellisellä kerralla hän oli tekemässä ruotsin ja kemian ylioppilaskokeita Suomessa.

Sunnuntaina pääsimme vielä tapaamaan kokkolalaista ystäväämme Ainoa hänen asunnolleen Fudanin yliopistossa. Metrolla ja bussilla aikaa kului puolitoista tuntia yhteen suuntaan, vaikka ihan samassa kaupungissa asutaan. Teimme siis päiväretken Lotan kanssa sinne. Tuntuu haikealta, että hän lähtee takaisin Suomeen, mutta samalla on kiitollinen mieli, kun olemme saaneet pitää yhteyttä täällä.  Ehkäpä taas joku päivä tavataan täällä, Kokkolassa tai jossain ihan muualla!